Kogo uznać za osobę zobowiązaną do zapłaty VAT w sytuacji, gdy pracownik podatnika wystawił fałszywą fakturę z wykazanym VAT, na której wykazał dane pracodawcy jako podatnika, bez jego wiedzy i zgody? Takie pytanie kieruje Naczelny Sąd Administracyjny do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Organ podatkowy i WSA wskazały na odpowiedzialność firmy.
Umowy cywilnoprawne mają być oskładkowane najpóźniej do marca 2023 roku, także składką chorobową. To jeden z kamieni milowych zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy zaakceptowanym przez Komisję Europejską. Pracodawcy liczą, że termin realizacji reformy zostanie przesunięty na 1 stycznia 2024 roku. Dla nich i zatrudnionych zarabiających więcej niż 3 010 złotych reforma oznacza dodatkowe koszty, ale też wyższe emerytury.
W niniejszym artykule skupimy się na opisaniu obowiązujących zasad prowadzenia dokumentacji pracowniczej i jej aktualizacji oraz kontynuacji, w przypadku ponownego nawiązania stosunku pracy.
Faktura zaliczkowa wystawiana jest z myślą o rozliczeniu otrzymanych zaliczek do określonej dostawy końcowej, która nastąpi w przyszłości. Zazwyczaj faktury zaliczkowe używane są przy transakcjach o dużej wartości, w celu pozyskania części środków, które pomogą sfinalizować ostateczną transakcję.
Estoński CIT to nowoczesna i atrakcyjna forma opodatkowania dochodów spółek i wspólników, która pozwala poprawić płynność finansową firmy i zwiększyć dochody jej właścicieli.
Hasło „tarczy antyputinowskiej” od jakiegoś czasu na stałe zagościło w medialnych doniesieniach jako remedium na skutki skomplikowanej sytuacji międzynarodowej i gospodarczej. Szeroko komentuje się między innymi pakiet proponowanych w ramach „tarczy” zmian podatkowych. Czym tak naprawdę są te rozwiązania i jakie proponują modyfikacje w przepisach?
CIT Estoński obowiązuje w Polsce od 2021 r. i nazywany jest ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. To nowoczesny sposób opodatkowania, który promuje inwestycje i minimalizuje formalności przy rozliczeniu podatków.
Prowadzenie jednostki gospodarczej wiąże się często z szeregiem nieprzewidywalnych sytuacji, których właściciel czy osoba zarządzająca nie jest w stanie przewidzieć, ani im zapobiec. Niniejszy artykuł dotyczyć będzie sytuacji, w której podmiot zajmujący się obrotem towarów zakupił przedmiot wadliwy i niezdatny do dalszej odsprzedaży czy użytku, ze względu na swoje mankamenty.
Bezbłędne prowadzenie rachunkowości jest jedną z najważniejszych kwestii przy prowadzeniu działalności gospodarczej, niezależnie od wielkości firmy. Przedsiębiorca, rejestrując działalność, musi mieć tego świadomość. Dlatego już na samym początku podejmuje decyzję, kto poprowadzi księgowość. Musi przygotować stanowisko pracy dla księgowego, znaleźć pracownika i podpisać z nim umowę o pracę, lub skorzystać z usług biura księgowego.
Każdy początkujący przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie, jaki rodzaj księgowości dla firm wybierze, o ile oczywiście może wybierać. Zdarza się bowiem, że charakter jednostki gospodarczej narzuca daną formę. Zwykle jednak trzeba zdecydować, czy ma to być mała księgowość czy pełna – rozszerzona. Decyzja jest ważna o tyle, że jeśli wybierzemy to pierwsze, pozbawiamy się być może ważnego atutu, jakim są uporządkowane i skrupulatne informacje na temat finansowego funkcjonowania firmy.