Wiadomości - zmiany w prawie i podatkach

Podatnicy mogą już korzystać z nowego wzoru informacji VAT-23

Podatnicy mogą już korzystać z nowego wzoru informacji VAT-23

Od 1 czerwca 2019 r. obowiązuje nowy wzór informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu VAT-23. Wprowadzone zmiany mają częściowo techniczny charakter, zaś ze starszych druków, według dotychczasowego wzoru, podatnikom nadal wolno korzystać do końca bieżącego roku.

 Już obowiązują przepisy, które wprowadziły nowy wzór informacji o wewnątrzwspółnotyowym nabyciu środka transportu VAT-23. Na podstawie wspomnianej nowelizacji - dokonanej na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 27 maja 2019 r. w sprawie wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu - obowiązuje trzecia już wersja tego formularza, tj. VAT-23 (3). Wspomnianym rozporządzeniem uchylono zarazem dotychczas obowiązujące przepisy w tej kwestii, tj. rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2012 r. w sprawie określenia wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz. U. z 2012 r. poz. 780). Obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym informacji VAT-23 - wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu - wynika z art. 103 ust. 5 ustawy o VAT. Ciąży on na nabywcach środka transportu (np. samochodu) wówczas, gdy:

transakcję zakupu można zaliczyć do transakcji wewnatrzwspólnotowych, środek ten ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium Polski lub tutaj użytkowany, jeżeli nie podlega w naszym kraju takiemu obowiązkowi.

Istota i zakres zmian

W porównaniu z poprzednią wersją omawianego formularza, na gruncie zmodyfikowanego VAT-23 (3) zniesiono obowiązek opatrywania informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu pieczątką podatnika lub reprezentującej go osoby. Przypomnijmy, że dotychczas obowiązek ten był realizowany poprzez wypełnienie odpowiedniej rubryki (pozycja 38) w części D formularza VAT-23 (2), zatytułowanej „Oświadczenie podatnika lub osoby reprezentującej podatnika”. Dodatkowo podatnicy wypełniający VAT-23 według nowego wzoru, nie będą już mieli powinności podawania w niej REGON-u firmy. Ponadto w związku ze standaryzacją formularzy zostało usunięte pole nr 16 „Poczta”, co spowodowało zmiany w numeracji poszczególnych pól. Jednocześnie we wzorze informacji został zaktualizowany nagłówek, m.in. modyfikacji uległa podstawa prawna wskazana w formularzu omawianej informacji, tj. art. 103 ust. 7 ustawy o VAT został zastąpiony przez art. 103 ust. 5 tej ustawy. Natomiast oświadczenie osoby składającej informację odnośnie do znajomości przepisów Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością, zostało zastąpione pouczeniem o tego rodzaju odpowiedzialności.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu ww. rozporządzenia, celem jego wprowadzenia było dostosowanie obowiązujących tym zakresie przepisów do rozwiązań przewidzianych w dokumencie rządowym pt. „Informacja dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Dokument ten - przyjęty przez Radę Ministrów w czerwcu 2018 roku - stanowi realizację zobowiązania przez poszczególne rządowe resorty do rezygnacji, w terminie jednego roku od dnia przyjęcia informacji, z obowiązku stosowania pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców. Dokonane zmiany mają więc zasadniczo dostosowawczy, a częściowo także techniczny charakter.

Stare druki nadal w użyciu

Mimo tego, że dotychczasowe rozporządzenie Ministra Finansów z 2012 roku utraciło moc z dniem 1 czerwca 2019 r. i od tej daty obowiązuje nowy wzór informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu VAT-23 (3) - to na podstawie przepisów przejściowych podatnikom nadal wolno stosować ten formularz w starszej wersji. Taka możliwość istnieje jednak tylko do 31 grudnia 2019 r. Dodatkowym udogodnieniem jest to, że wykorzystując „stare” formularze informacji z oznaczeniem VAT-2 3 (2), czyli według wzoru określonego w załączniku do uchylonego rozporządzenia, nie będzie trzeba ich opatrywać pieczątką podatnika lub osoby, która go reprezentuje. Według autorów nowelizacji, dzięki takiemu rozwiązaniu podatnicy nie będą musieli zmieniać w ciągu roku programów komputerowych.

Skutki dla przedsiębiorców

Wprowadzone zmiany należy ocenić pozytywnie, ponieważ polegają na zmniejszeniu formalności w kontaktach przedsiębiorców z aparatem skarbowym i zarazem sprzyjają informatyzacji tych kontaktów, co dla firm oznacza oszczędności czasu i pieniędzy. Jak bowiem podkreślano przy okazji opracowywania ww. dokumentu rządowego dotyczącego deregulacji obowiązku stosowania pieczęci i pieczątek przez obywateli oraz przedsiębiorców, obowiązek ten stanowi nadmierny formalizm, przy wątpliwej wartości uwiarygodniającej dokumenty (skoro w aktualnym stanie prawnym istnieje możliwości swobodnego uzyskania pieczątki o dowolnej treści przez każdego obywatela). Wymóg takiej identyfikacji może też stanowić przeszkodę w skutecznej elektronizacji życia prawno - gospodarczego. Zasadna stała się zatem likwidacja obowiązku stosowania pieczęci pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców na rzecz prawa do ich stosowania. Efekt skutecznego oznaczenia podmiotu można bowiem osiągnąć także np. poprzez stosowanie druków firmowych, czy nanoszenie danych poprzez ich drukowanie, np. przy wykorzystaniu programów księgowych.

Podstawa prawna:

rozporządzenie Ministra Finansów z 27 maja 2019 r. w sprawie wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz.U. z 2019 r. poz. 1007).