Wiadomości - zmiany w prawie i podatkach

Z przymrużeniem oka..... Krótki żywot księgowego....

Z przymrużeniem oka..... Krótki żywot księgowego....

CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z KSIĘGOWANIEM 1 SZT FAKTURY PRZEZ „RZETELNEGO KSIĘGOWEGO”:

· Sprawdzenie prawidłowości danych nabywcy
· Zweryfikowanie NIP sprzedawcy – pod kątem czynnego podatnika vat
· Sprawdzenie zakupionego towaru – usługi (w przypadku kilkudziesięciu pozycji – sprawdzenie każdej pozycji pod kątem wystąpienia towaru bądź usługi wykazanego w załączniku nr 15)
· Sprawdzenie, czy przelewu za ww. dokonano metodą podzielonej płatności – bez tego nie ma możliwości prawidłowego ujęcia w kosztach danego wydatku
· Sprawdzenie numeru rachunku bankowego – czy widnieje na białej liście – bez tego nie ma możliwości prawidłowego ujęcia w kosztach danego wydatku
· Sprawdzenie czy w przypadku kwoty 15 tys wydatek nie został zapłacony przypadkowo gotówką – wówczas nie stanowi kosztu
· Ustalenie czy jest to materiał czy pozostały wydatek – w przypadku kpir w celu ujęcia w prawidłowej kolumnie
· Ustalenie prawidłowego konta kosztowego zespołu 4 oraz/lub 5 – w przypadku pełnych ksiąg, kontrahenta oraz utworzenie rozrachunku ze wskazaniem dokładnej daty terminu płatności
· Sprawdzenie w przypadku leasingu – czy wartość pojazdu nie przekracza 150 tys., kiedy została zawarta umowa leasingu, czy przypadkiem nie była aneksowana
· Księgowanie polisy OC -100 % wydatków, AC – proporcjonalnie do wartości pojazdu powyżej 150 tys, NNW – 100%, GAP – proporcjonalnie do wartości pojazdu……itd.
· Wydatki na eksploatację pojazdu – USTALENIE czy jest wykorzystywany tylko do celów firmowych czy mieszanych, następnie ustalić VAT 100% czy 50%, w koszty czy pojazd jest środkiem trwałym, czy leasingowany, a może prywatny – wówczas od tego zależy wartość ujęcia w kosztach 100%, 75% bądź 20%
· Uważać, żeby przypadkiem nie odliczyć VATu od usług hotelowych i gastronomicznych
· Zaksięgowanie dokumentu do kpir / ksiąg oraz rejestru vat kwot wynikających z faktury
· Wpisanie prawidłowo dat oraz numeru faktury – niejednokrotnie klilkunastocyfrowego – dla JPK BARDZO ISTOTNE NUERY ORAZ DATY bo będą KARY!!!!
· Sprawdzenie, czy dana faktura została zapłacona w terminie 90 dni od daty płatności – ewentualne wyksięgowanie z vatu w przypadku niezapłacenia
· Po dokonaniu zapłaty ponowne ujęcie w rejestrach vat ora jpk danej faktury
· Sprawdzenie, czy dana faktura została zapłacona w terminie 90 dni od daty płatności – od 01.01.2020 wyksięgowanie w przypadku niezapłacenia
· Ponowne zaksięgowanie wydatku w kosztach po dokonaniu zapłaty
A potem w ramach przerwy śniadaniowej pomyśleć, czy dana transakcja nie stanowi optymalizacji podatkowej – bo wtedy szybciutko zgłaszamy schemat MDR no i jeszcze dobrze byłoby w toalecie tak na spokojnie podczas „posiedzenia” przemyśleć, czy przypadkiem nie jest to transakcja z podmiotami powiązanymi i czy nie konieczna będzie dokumentacja podatkowa
NA KONIEC ZALECA SIĘ WYCIĄGNĄĆ Z SZAFY KULĘ ORAZ ZAPROSIĆ KOTA, ŻEBY WYWRÓŻYĆ CZY PRZYPADKIEM DANA TRANSAKCJA NIE JEST FIKCYJNĄ!!!!
JAK NIE OSZALEĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A tak na koniec można cieplutko sobie o danym kliencie pomyśleć, czy nie przekroczył przychodów w trakcie roku, żeby nie wpaść w zmianę stawki CIT.
Przy okazji można przemyśleć, czy nie został przekroczony obrót do kasy fiskalnej
Czy przypadkiem wykonana przez nas usługa nie wykluczy nas z dotychczasowej formy opodatkowania, oraz czy przypadkiem nie upłynął 6 lub 24 miesięczny okres opłacania małej składki zus, żeby w terminie zgłosić opłacanie składek od przychodu……
A na koniec można pomyśleć o satysfakcji i zadowoleniu naszego Klienta, który bardzo docenia naszą pracę, poświęcenie, sukcesywne – patrz co miesięczne szkolenia, czytanie milionów biuletynów, ustaw i komentarzy w celu podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych, który powie „A księgowa kolegi bierze 80 złotych, a dokumenty może przynosić do 20-tego”
No…..to tak na szybko mi przyszło na myśl…
Wiem, wiem, jest trochę chaotycznie, ale pisane w AFEKCIE!!!!!!