Wyliczając roczną podstawę składki zdrowotnej część przedsiębiorców musi uwzględnić nie tylko dochód osiągnięty w roku podatkowym, ale także różnicę remanentową. W rozliczeniu za 2023 r. ten mechanizm po raz pierwszy może sprawić, że ich obciążenia wzrosną.
Od 2024 roku zmniejszy się (z 15 tys. zł do 8 tys. zł) limit płatności gotówkowych dla przedsiębiorców i zostanie wprowadzony limit (do 20 tys. zł) płatności gotówkowych dla konsumentów (w transakcjach z przedsiębiorcami). Powyżej tych limitów trzeba będzie dokonywać płatności bezgotówkowych za pośrednictwem rachunków płatniczych. Pierwotnie zmiany te miały wejść w życie od początku 2023 roku ale przedłużono termin ich wejścia w życie o rok.
Od 1 stycznia 2024 roku w Polsce będzie obowiązywała nowa opłata za jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych. Podatek od plastiku to kolejny krok polskiego rządu w kierunku ograniczenia zanieczyszczenia środowiska. Ma ona zachęcić konsumentów do korzystania z produktów wielokrotnego użytku i zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat opłaty za plastik, w tym jej wysokość, zasady naliczania i cel wprowadzenia.
Wpłata podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych dokonywana na rachunek urzędu skarbowego jest realizowana przy użyciu rachunku bankowego urzędu skarbowego albo identyfikującego podatnika, płatnika lub urząd skarbowy indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunek podatkowy). Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, rodzaje podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego.
Co one oznaczają dla Pracodawców i Pracowników? Zmiana przepisów rozporządzenia w nowym brzmieniu mają odpowiednie zastosowanie do systemów przenośnych, tj. laptopów, notebooków przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy (co najmniej przez 4 godziny). Pracodawcy mają 6 miesięcy (projekt przewidywał 3 miesiące) od dnia wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego na dostosowanie do nowych wymagań stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed 17 listopada 2023 r.
Stosownie do art. 2 pkt 25 ustawy o VAT status małego podatnika przysługuje podmiotom, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Jaki w takim razie będzie limit w 2024 roku dla małych podatników?
Od 1 lipca 2024 r. w celu udokumentowania sprzedaży zasadą będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF przez podatników podatku VAT. Za niedopełnienie obowiązków wprowadzonych w znowelizowanej ustawie o VAT ustawodawca przewidział kary pieniężne. Co jest istotne, ww. przepisy w zakresie nakładania kar pieniężnych będą stosowane dopiero od 1 stycznia 2025 r. (z wyjątkiem art. 106ni ust. 4, który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.)
Księgowość to jedno z najważniejszych zagadnień w firmie, które nie tylko umożliwia wywiązywanie się ze zobowiązań nakładanych przez państwo, ale także pomaga oszacować jakie są możliwości przedsiębiorstwa, jego kondycja finansowa. Pozwala nam pomóc w podejmowaniu decyzji związanych z zatrudnianiem nowych pracowników czy też dalszym rozwojem i inwestowaniem w niego. W branży finansowej dotyczącej firm funkcjonują terminy takie jak pełna i uproszczona księgowość. Powiązane są one ze sposobem rozliczania z urzędem skarbowym i zależą od wielu czynników, niosąc przy tym ze sobą liczne usprawnienia, ale i zobowiązania. Czym zatem charakteryzuje się pełna i uproszczona księgowość i jakie są różnice?
Zbliża się wielkimi krokami chwila, kiedy każda firma lub przedsiębiorstwo stanie przed wyzwaniem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Zastanawiasz się, ile będziesz musiał przeznaczyć czasu na przygotowanie do wprowadzenia KSeF w Twojej firmie? Postaramy się Ci przedstawić w miarę szczegółowo całkowity plan czasowy dla firm w różnych rozmiarach.
Samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy może się być dla wielu z Was nie lada wyzwaniem – dlatego taż bardzo dużo małych przedsiębiorców decyduje się jednak na powierzenie spraw i obowiązków związanych z prowadzeniem dokumentacji oraz prawidłowymi rozliczeniami profesjonalnemu księgowemu lub zwracają się do biura rachunkowego. Zanim rozpoczniemy przygodę z księgowością własnej firmy bez wsparcia specjalisty, warto zastanowić się, czy nie popełniamy dużo bardzo popularnych błędów. A jakich? przeczytajcie poniżej na naszym blogu.