Księgowość to jedno z najważniejszych zagadnień w firmie, które nie tylko umożliwia wywiązywanie się ze zobowiązań nakładanych przez państwo, ale także pomaga oszacować jakie są możliwości przedsiębiorstwa, jego kondycja finansowa. Pozwala nam pomóc w podejmowaniu decyzji związanych z zatrudnianiem nowych pracowników czy też dalszym rozwojem i inwestowaniem w niego. W branży finansowej dotyczącej firm funkcjonują terminy takie jak pełna i uproszczona księgowość. Powiązane są one ze sposobem rozliczania z urzędem skarbowym i zależą od wielu czynników, niosąc przy tym ze sobą liczne usprawnienia, ale i zobowiązania. Czym zatem charakteryzuje się pełna i uproszczona księgowość i jakie są różnice?
Zbliża się wielkimi krokami chwila, kiedy każda firma lub przedsiębiorstwo stanie przed wyzwaniem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Zastanawiasz się, ile będziesz musiał przeznaczyć czasu na przygotowanie do wprowadzenia KSeF w Twojej firmie? Postaramy się Ci przedstawić w miarę szczegółowo całkowity plan czasowy dla firm w różnych rozmiarach.
Samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy może się być dla wielu z Was nie lada wyzwaniem – dlatego taż bardzo dużo małych przedsiębiorców decyduje się jednak na powierzenie spraw i obowiązków związanych z prowadzeniem dokumentacji oraz prawidłowymi rozliczeniami profesjonalnemu księgowemu lub zwracają się do biura rachunkowego. Zanim rozpoczniemy przygodę z księgowością własnej firmy bez wsparcia specjalisty, warto zastanowić się, czy nie popełniamy dużo bardzo popularnych błędów. A jakich? przeczytajcie poniżej na naszym blogu.
Prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej związane jest z formalnościami względem organów podatkowych i ubezpieczeń społecznych. Obowiązki te mogą okazać się dużym wyzwaniem szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy. Wielu z nich korzysta więc z usług profesjonalnych biur rachunkowych. Powierzenie usług rozliczeniowo-księgowych profesjonalnym podmiotom daje poczucie bezpieczeństwa. Czy jest ono słuszne? Kto ponosi odpowiedzialność za błędy popełnione przez pracownika biura rachunkowego?
Prowadzenie działalności gospodarczej i choroby nie idą w parze. Co kiedy przedsiębiorca zachoruje i nie pracuje? Kiedy może otrzymać zasiłek chorobowy i ile on wynosi? – przeczytaj jakie są warunki otrzymania zasiłku chorobowego i ile on wynosi.
Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu budżetu państwa na 2024 r., prognozowane przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7794 zł. Oznacza to wzrost aż o 12,4% w porównaniu z rokiem 2023. O tyle wzrośnie też wysokość składek ZUS dla firm. Zobacz jaka podwyżka stawek Cię czeka od 1 stycznia 2024.
Jako przedsiębiorca musisz doskonale znać przepisy dotyczące składek ZUS zarówno za siebie, jak i za zatrudnionych pracowników. Przypominamy, jakie terminy składek Cię obowiązują. Sprawdź też, czy możesz skorzystać z przysługujących Ci ulg? I najważniejsze - jakie są minimalne stawki.
Chcesz dodać rachunek bankowy na tzw. białą listę i nie wiesz, jak to zrobić? Zależy Ci na zweryfikowaniu kontrahentów, jednak niektórych rachunków nie ma w ów wykazie podatników VAT? Poznaj wszelkie niezbędne informacje dotyczące białej listy i sprawdź, jak dodać na nią rachunek bankowy.
Unikalność mikrorachunku podatkowego, który służy do opłacania zobowiązań podatkowych, to nie tylko fakt, że jest to indywidualny, dedykowany numer rachunku przeznaczony wyłącznie dla konkretnego podatnika. Istotnym elementem przy realizacji przelewów na mikrorachunek jest również właściwe oznaczenie symboli płatności. Dowiedz się, jak prawidłowo opisać przelew na mikrorachunek podatkowy, aby został on poprawnie skwalifikowany?
Mechanizm podzielonej płatności — SPLIT PAYMENT służyć ma zautomatyzowaniu, a co za tym idzie ułatwieniu odprowadzania podatku VAT. Od 2019 r. jest obowiązkową procedurą przy usługach i towarach, które mają charakter wrażliwy. Jego zadaniem jest ograniczenie luki w podatku VAT i przeciwdziałanie oszustwom podatkowym. Dowiedz się, czym jest split payment, na czym polega i jakie są sankcje za jego niestosowanie?