Wiadomości - zmiany w prawie i podatkach

TSUE korzystnie o stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej na gruncie VAT

TSUE korzystnie o stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej na gruncie VAT

Istotne z perspektywy stałego miejsca prowadzenia działalności jest ustalenie charakteru zaplecza technicznego i personalnego – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Eksperci uważają, że dzięki wyrokowi TSUE zmianie może ulec restrykcyjne podejście organów podatkowych do kwestii stałego miejsca prowadzenia działalności opodatkowanej na gruncie VAT. 

Rząd zmieni prawo, by skuteczniej walczyć z przedawnieniem podatków

Rząd zmieni prawo, by skuteczniej walczyć z przedawnieniem podatków

Przedawnienie podatków cały czas jest ością niezgody między podatnikami a fiskusem. Skarbówka zawiesza jego bieg tam, gdzie jej wygodnie i ściąga zaległości. Często przegrywa jednak w sądach. Nie udało się też systemowe zawieszenie biegu przedawnienia z powodu epidemii koronawirusa. Dodatkowy oręż dostarczy teraz fiskusowi rząd, który szykuje nowelizację kodeksu karnego skarbowego. 

TSUE wyjaśni, kto odpowiada za puste faktury? Pracownik czy spółka

TSUE wyjaśni, kto odpowiada za puste faktury? Pracownik czy spółka

Kogo uznać za osobę zobowiązaną do zapłaty VAT w sytuacji, gdy pracownik podatnika wystawił fałszywą fakturę z wykazanym VAT, na której wykazał dane pracodawcy jako podatnika, bez jego wiedzy i zgody? Takie pytanie kieruje Naczelny Sąd Administracyjny do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Organ podatkowy i WSA wskazały na odpowiedzialność firmy.

KPO: Od przyszłego roku pełne ozusowanie zleceń, a być może także umów o dzieło

KPO: Od przyszłego roku pełne ozusowanie zleceń, a być może także umów o dzieło

Umowy cywilnoprawne mają być oskładkowane najpóźniej do marca 2023 roku, także składką chorobową. To jeden z kamieni milowych zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy zaakceptowanym przez Komisję Europejską. Pracodawcy liczą, że termin realizacji reformy zostanie przesunięty na 1 stycznia 2024 roku. Dla nich i zatrudnionych zarabiających więcej niż 3 010 złotych reforma oznacza dodatkowe koszty, ale też wyższe emerytury.

Zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej

Zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej

W niniejszym artykule skupimy się na opisaniu obowiązujących zasad prowadzenia dokumentacji pracowniczej i jej aktualizacji oraz kontynuacji, w przypadku ponownego nawiązania stosunku pracy.

Faktury zaliczkowe – ewidencja u dostawcy i odbiorcy

Faktury zaliczkowe – ewidencja u dostawcy i odbiorcy

Faktura zaliczkowa wystawiana jest z myślą o rozliczeniu otrzymanych zaliczek do określonej dostawy końcowej, która nastąpi w przyszłości. Zazwyczaj faktury zaliczkowe używane są przy transakcjach o dużej wartości, w celu pozyskania części środków, które pomogą sfinalizować ostateczną transakcję. 

Estoński CIT 2.0 może być opłacalny dla spółek i ich właścicieli

Estoński CIT 2.0 może być opłacalny dla spółek i ich właścicieli

Estoński CIT to nowoczesna i atrakcyjna forma opodatkowania dochodów spółek i wspólników, która pozwala poprawić płynność finansową firmy i zwiększyć dochody jej właścicieli.

Komponenty podatkowe w „tarczy antyputinowskiej”

Komponenty podatkowe w „tarczy antyputinowskiej”

Hasło „tarczy antyputinowskiej” od jakiegoś czasu na stałe zagościło w medialnych doniesieniach jako remedium na skutki skomplikowanej sytuacji międzynarodowej i gospodarczej. Szeroko komentuje się między innymi pakiet proponowanych w ramach „tarczy” zmian podatkowych. Czym tak naprawdę są te rozwiązania i jakie proponują modyfikacje w przepisach?

Estoński CIT - niezbędne informacje

Estoński CIT - niezbędne informacje

CIT Estoński obowiązuje w Polsce od 2021 r. i nazywany jest ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. To nowoczesny sposób opodatkowania, który promuje inwestycje i minimalizuje formalności przy rozliczeniu podatków.

Czy przysługuje ulga na złe długi od faktury za wadliwy towar?

Czy przysługuje ulga na złe długi od faktury za wadliwy towar?

Prowadzenie jednostki gospodarczej wiąże się często z szeregiem nieprzewidywalnych sytuacji, których właściciel czy osoba zarządzająca nie jest w stanie przewidzieć, ani im zapobiec. Niniejszy artykuł dotyczyć będzie sytuacji, w której podmiot zajmujący się obrotem towarów zakupił przedmiot wadliwy i niezdatny do dalszej odsprzedaży czy użytku, ze względu na swoje mankamenty.